Ungefär höst

Det är ungefär höst och jag har funderat på alla låtar jag brukar lyssna på vid den här tiden varje år. Jag gjorde en spotify-lista och kallar den såklart UNGEFÄR HÖST. I skrivande stund är det bara tre i listan men det kommer nog fler! Låt mig förklara mina låtval...
Markus Krunegård - Sommaren står och väger:
Idag är dan då sommaren står och väger
undrar vart den ska ta vägen
om den redan ska ge upp för höst
Shout out Louds - Impossible:
I don't wanna feel like I don't have a future
I don't wanna feel like it's an end of a summer
Let's not fall back to sleep like we used to
I don't wanna wake up knowing I don't have a future
Supergrass - Alright:
För att den blir man alltid glad av. Borde lyssna på den på väg till jobbet varje dag.
Det är ungefär höst och jag har funderat på alla låtar jag brukar lyssna på vid den här tiden varje år. Jag gjorde en spotify-lista och kallar den såklart UNGEFÄR HÖST. I skrivande stund är det bara några få låtar i listan men det kommer nog fler! Låt mig förklara mina låtval...

  • Markus Krunegård
Sommaren står och väger-låten för att:
"Idag är dan då sommaren står och väger
undrar vart den ska ta vägen
om den redan ska ge upp för höst"

Dystra utsikter och Dålig på vardag bara för att de är fina och för att jag kräver Markus Krunegård på hösten.

  • Shout out Louds - Impossible:
I don't wanna feel like I don't have a future
I don't wanna feel like it's an end of a summer
Let's not fall back to sleep like we used to
I don't wanna wake up knowing I don't have a future

  • Laakso - Month of mist
the long dark fall affects us all
in a way we can't recall
suicide rates are high
even higher than in Finland

  • Supergrass - Alright:
För att den blir man alltid glad av - en bra kontrast till de andra låtarna. Borde lyssna på den på väg till jobbet varje dag.

  • Säkert (Vill lägga in alla hennes låtar i listan men nöjer mig med två):
Isarna-låten för att hösten/vintern kan vara såhär:
"En timme tar en vecka här
Slå mig så att nånting händer
Visarna på klockorna går bakåt här
Jag skakar om kalendern"

Får jag-låten för att jag tänker mig att hon går runt i ett kallt Norrland men ändå har det fint. Och så Köttet är svagt och Det här är vad dom säger för att jag inte kunde hålla mig:

"Håll dig borta från elden, gå inte ute, bär alltid mössa,
klä in dig i wellpap, för du kommer skadas, ge dig aldrig hän"

  • Lars Winnerbäck - Åt samma håll
"Vad ska man göra ända fram till maj?" och: "En dag står vi över februari, du och jag"

  • Emil Jensen - Igen (Den är deppig och peppig på samma gång)
"Då blir det höst igen
Det trodde jag aldrig
Det tror man aldrig, att det ska bli
Jag går ner igen

Men det blir vår igen
Det trodde jag aldrig
Det tror man aldrig, att det ska bli
Jag går upp igen"

Vilka andra låtar förknippar man med hösten? Vilka blir man glad av, så att man glömmer bort det mörka? Jag kommer fylla på med fler...

Och vill man göra mer än lyssna på musik får man finfina tips av en av mina favoritbloggerskor om HÖSTPEPP här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0