Choklad- & bananmuffins med frosting


Jag har varit i farten igen! Mest för att jag trodde jag hade Kesella vanilj i kylskåpet (och för att Thom och jag ska äta dem imorgon på vår 3-årsdag). Dock visade det sig vara vanlig Kesella (använde nog vanilj i minipajerna, men det smakade inte konstigt för det så strunt samma), så jag hällde i lite vaniljsocker. Har inte hunnit smaka så håller tummarna för att jag lyckades ändå!

Här kommer receptet!
Ingredienser 16-20 st
150 g smör
2 1/2 dl strösocker
 1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl vetemjöl

Frosting:
50 g smör
250 g Arla Köket Kesella kvarg vanilj

Gör så här
Sätt ugnen på 175°. Smält smöret i en kastrull. Lyft av kastrullen från plattan. Rör ner socker, kakao och vaniljsocker. Rör ner ett ägg i taget och till sist mjölet.
Klicka ut smeten i pappersformar. Grädda i mitten av ugnen 12–14 min.
Smält smöret till frostingen och låt det svalna. Rör ner kvarg. Bred frosting över muffinsen och låt stelna i kylen. Garnera med t ex körsbär.

Notera den grymt fina brickan jag hittade i ett skåp hemma! Har aldrig sett den innan och det tyder antagligen på att mamma inte använder den. Alltså får jag ta med den när jag flyttar.


Kommentarer
Postat av: Nina

Var är bananerna?

2011-05-25 @ 10:07:25
Postat av: Lisalull

SV: Antagligen blandade jag i den i själva muffinssmeten =) Mosad banan alltså!

2011-05-25 @ 10:42:10
URL: http://brankelfnatt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0